ساتوا _ سلامتی روی طول موج تعادل

روی طول موج تعادل خود باشید:

همراهان گرامی سایت ساتوا ، بر اساس نظرات شما و سوالات متعددی که در این زمینه دریافت کردیم در این مقاله به بررسی مفهوم ساتوا و ارتباط آن با زندگی روزمره خود میپردازیم.

شاید برای شما جالب باشد بدانیدکه ساتوا به چه معناست و زمینه فعالیت ساتوا چیست؟ داستان خواندنی ساتوا را دنبال کنید تا در جستجوی مسیر سلامتی و آرامش زندگی‌تان به آسودگی قدم بردارید.

پیشینه علمی و تاریخی در طب سنتی آسیایی، طبیعت وجود هر انسان را از دو زاویه مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند. این یعنی احوالات انسان را از دو زاویه مختلف بررسی و تحلیل می کردند، جنبه جسمی و جنبه روحی! درست همانند طب سنتی ایرانی که مزاج های مختلف را با مفاهیمی چون گرمی و سردی و تری و خشکی دسته بندی می‌کند در سایر طب‌های آسیای میانه به سه بخش کافا (آب و خاک)، پیتا (آتش و آب) و واتا (هوا و اتر)  تقسیم می‌کردند. البته این دسته‎بندی‌ها صرفا مخصوص بخش جسمانی بدن انسان است. جالب است بدانیم که این دسته‌ها چیزهایی نیستند که بتوان آنها را لمس کرد یا چشید بلکه عملکردها و کیفیاتی می‌باشند که اگر با خصوصیات آنها آشنا باشیم می‌توانیم با دریافت آنها از طریق حواس به حضورشان پی ببریم.

اما در مقابل این دسته بندی ها (دوشاها) خصوصیات و حالات ذهنی ما به سه دسته ساتوا، راجاس و تاماس تقسیم میشوند. برخی معتقدند ساتوا را نمی توان یکی از این دسته بندی ها دانست چرا که همیشه در حالت تعادل است و دوتای دیگر بر هیجان و سرعت و کندی و کم قدرتی دلالت دارد .

ساتوا-Satva

همه انسانها دوست دارند تا در تعادل و سلامتی زندگی کنند و این را باید برای هر فرد مختص به شرایط اقلیمی و فیزیکی و روحی وی تفسیر کرد. البته در هر کشوری که دارای طب سنتی می باشد این طبیعت به صورت متفاوت تعریف شده است. به عنوان مثال، در ایران تعادل و سلامت زندگی کردن بر پایه ۶ اصل تعریف شده که سته ضروریه نامیده میشود. در واقع به بیان دیگر اگر ما بتوانیم سبک زندگی خود را بر مدار صحیحی از این ۶ اصل جلو ببریم روی موج ساتوا نیز خواهیم بود و متعادل زندگی خواهیم کرد.

این شش اصل :

  1. هوا:هوای مناسب روح، هوای صاف و معتدل و به دور از بخارها و دودهاست.
  2. تحرک: برخی آلودگی های در بدن باقی می‌مانند و طبیعت نمی‌تواند آنها را از دفع کند. ورزش، به دفع این سموم کمک می‌کند.
  3. خواب و بیداری: خواب متعادل نیروهای طبیعی را تقویت کرده و مغز را ترمیم کرده و بافت های صدمه دیده را ترمیم می کند.
  4. تغذیه: بدن از طریق خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها دائماً در حال بازسازی سلول های تحلیل رفته است.
  5. جذب و دفع: نگهداری مواد ضروری و تخلیه موارد مضر از بدن بسیار مهم است و بر هم خوردن این تعادل بسیار مهم است.
  6. سلامت روان: هر یک از حالات روان اثر خاصی روی سلامتی دارد؛ خشم، لذت، امید و یا ترس، موجب سردی و یا گرمی می شوند.

سلامتی و ساتویک‌بودن (وضعیتِ‌روی طول موج ساتوا بودن) حالتی است که در آن، بدن و روح ما سیر طبیعی خود را داشته و خالی اختلال و نقص باشد. بر این اساس با توجه به طبیعت بدن هر فرد، سلامتی از طریق مجموعه ای از رفتارهای غذایی و فعالیت های بدنی مثل ورزش و خواب و بیداری و    …  محقق می شود و بیماری تنها مجموعه ای از عدم تعادلات در هر کدام از این شش حوزه است.

اما رسیدن به تعادل و آرامش کار ساده‌ای نیست، زیرا ذهن و بدن ما مدام در حال تغییر است و ما با بی‌قراری، آرامش را در خارج از وجود خودمان جستجو می‌کنیم، درگیر علایق، آرزوها و باورهای نفسانی و شخصی‌مان شده‌ایم. با گیر افتادن در چرخۀ جستجوی رضایت در هرجایی غیر از درونمان، در شناخت و به یادآوردن طبیعت حقیقی‌مان که سعادتمند و کامل است، شکست می‌خوریم.

طب‌های سنتی به ما راهنمایی‌های ارزشمندی دربارۀ چگونگی رسیدن به تعادل را ارائه می‌دهند. فرمول آن ساده است و چگونگی برخورد با کیفیت‌های طبیعت را توصیف می‌کند:

تاماس را بشکنید؛ راجاس را آرام کنید؛  ساتوا را تغذیه کنید.

شاید تعریف هر یک از این سه جنبه کمی مشکل باشد. از همین‌رو، در اینجا به این مفاهیم از دید دانش آسیای میانه می پردازیم. اما شما خواننده عزیز با درک خود میتوانید به توصیفات بیشتری از این موضوع بپردازید و با ما نیز آن را در میان بگذارید.

تاماس چیست؟

تاماس، انرژی سکون و تاریکی، جهل و انکار است که فرد را بی‌حال، غمگین، ناراضی می‌کند. فرد شکایت می‌کند، اما نمی‌تواند به خود کمک کند. ذات تاماس نقاب‌دار حقیقت است که به ما اجازه شناخت راه سعادت و شادمانی را نمی‌دهد و باعث می‌شود توهمات خود را به‌جای خود واقعی‌مان ببینیم. این انرژی، تحلیل دهنده است.

راجاس چیست؟

راجاس، انرژی فعل‌وانفعال و برون‌فکنی خارجی است. نشان‌دهندۀ جنبه‌ای از زندگی است که نفس (منیّت) آن را دوست دارد و در صورت فقدان هر چیزی به سمت آن می‌رود. عدم ظرفیت دیدن تصویر کامل، خودبینی نامیده می‌شود. هنگامی‌که راجاس غلبه پیدا می‌کند، واقعیت مخدوش می‌گردد. فردی که تحت تأثیر راجاس است، خوشبختی را خارج از وجود خود می‌بیند و به جستجوی آن می‌پردازد. انرژی راجاس به سمت جهان اطراف است. راجاس، باعثِ ایجاد تمایل، بی‌قراری، تنوع‌طلبی، رقابت و تعارض می‌گردد.

و اما ساتوا چیست؟

ساتوا انرژی خلوص، توازن، آگاهی و حکمت است. این جنبۀ آشکار حقیقت که با آن فرد قادر است همه‌چیز را به‌وضوح ببیند و تصویری از واقعیت را دریابد.  در ساتوا هیچ درد ناشی از تمایلات برآورده شده و نشده وجود ندارد. فرد ساتویک، در پذیرفتن ارادۀ خداوند و انکار نفس (منیّت) بی‌نظیر است. این فرد، تمرین ازخودگذشتگی، فداکاری، کنترل ذهن و حواس کرده و دربارۀ ماهیت واقعی خود و واقعیت، تفکر می‌کند. نفس در ذهن فرد ساتویک، جایی ندارد. حرکت این انرژی به سمت درون و بالا است و ما را به آرامش ذهن می‌رساند.

این سه کیفیتِ طبیعت، در جسم و ذهن ما وجود دارد و حال برای دست‌یابی به آن باید چه‌کار کنیم؟

تاماس را بشکنید!

ما باید تاماس را با فعالیت‌های معنادار همانند نرمش مرتب، و فعالیت‌های انرژی بخش و ایجاد کننده شور و شعف بیدار کنیم.  ملاقات با خبرگان سبکِ‌زندگی سلامت به شما کمک می‌کند تا به رژیم غذایی خود توجه نمایید، ساعات خواب خود را تصحیح و متعادل کنید، فعالیت‌های بیهوده مانند تماشای تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای، صرف ساعت‌ها زمان در اینترنت و چت کردن یا غیبت کردن با دوستان را کم کنید.

فوراً فعالیت‌هایی مانند مصرف مواد، سیگار، الکل، خوردن گوشت‌های فریزر شده، کنسرو ها و فست فودها و تماشای فیلم‌های دارای صحنه‌های مستهجن و خشونت‌آمیز را کنار بگذارید. در روابط خود بیشتر مسئولیت‌پذیر شوید. وابسته نباشید. از هزینه‌های خود بیشتر آگاه گشته و از مصرف بیش ‌از اندازه، خرید وسایل و ابزار آسودگی و رفاه و هر چیزی که منتهی به لذت‌جویی می‌شود، اجتناب کرده و به‌جای آن با طبیعت ارتباط برقرار کنید. با این کار با خود ارتباط بهتری پیداکرده و آرامش خواهید یافت.
راجاس را آرام کنید.

راجاس، عملی برون‌گرا و خودمحور است. به شکل بی‌قراری ذهنی که آرام شدن و درون‌گرا شدن آن سهل نیست، بروز پیدا می‌کند. برای رام کردن آن، فعالیت‌های حسیِ نفسانی، شهوانی و خودمحورانه باید محدود شود. ما می‌توانیم این انرژی را با آموختن غرق شدن در اعمال و قلب‌هایمان، با تمرین فعالیت‌های فداکارانه، بخشش به خیریه‌ها و شروع به تفکر نسبت به دیگران و مهرورزی آرام کنیم. این کار به ذهن شما تمرکز بخشیده و به آن آرامش می‌بخشد. بیاموزید که در لحظه زندگی کنید و برای آینده از قبل برنامه نریزید و نگران گذشتۀ خود نباشید.

انگیزه‌های خود را بررسی کنید و متوجه شوید که کدام مهم و ماندگار است و کدام زادۀ توهم و تصورات شما است. تمرین رضایت‌مندی کنید. سعی کنید یک سبک زندگی سالم داشته باشید تا راجاس شما آرام گردد. رژیم غذایی سادۀ و عاری از غذاهای محرک داشته باشید و با داشتن یک برنامۀ روزانه، فعالیت‌های خود را نظم ببخشید، بجای اینکه درگیرِ چندین فعالیت، به‌طور همزمان باانگیزه‌های آنی شوید. همان‌طور که ذهن و عقل به‌جای منیّت و خودپسندی، به سمت خدمات اجتماعی و خیر جمعی رهنمون می‌گردد، شما آرام و متمرکز خواهید شد و انرژی خود را به‌طور کارآمدتری هدایت کرده و به زندگی خود و دیگران تعادل می‌بخشید.

ساتوا را تقویت کرده و بالا ببرید: هنگامی‌که راجاس کم‌وبیش آرام شد و صلح و آرامش خود را نمایان ساخت، کار به اتمام نرسیده است بلکه آگاهی خود را حفظ کرده و زندگی خود را به ثبات خواهد رساند. نوسانات کمتری را در زندگی تجربه خواهد کرد، محبت روزافزون و عشق خالصی نسبت به تمام موجودات زنده خواهد داشت و در موقعیت‌های مختلف به‌طور طبیعی، آرام و محترم باقی خواهد ماند.

با تمرین این سه مرحله، شما شروع به لبریز کردن زندگی خود و دیگران از سلامتی ، تندرستی، آرامش، لذت، رضایت‌مندی، هماهنگی و تعادل خواهید نمود. و

یک آیندۀ روشن در انتظار شما است.

در ساتوا می کوشیم تا بر اساس آموزه های سبک زندگی سالم دانش خود و اطرافیان را از این موضوع بالا برده و راهنمایی‌هایی کارآمد و شخصی‌سازی‌شده را ارائه کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *