تدابیر لاغری

تدابیر لاغر شدن در اصلاح سبک زندگی- قسمت دوم

در نوشته قبلی به تدابیر و توصیه‌های عمومی لاغر شدن اشاره شده است. در این قسمت به مواردی از درمان چاقی اشاره شده است:

مرحله نخست: پاکسازی لوله گوارش و کبد

روش‌های متعددی برای پاکسازی وجود دارد، از جمله استفاده از قی‌آورها، ملیّن‌ها، مسهل‌ها، تنقیه‌ها، ادرارآورها، عرق‌آورها و انواع ضمادها و مالیدنی‌ها و ماساژ. بسته به شرایط بیمار و صلاحدید پزشک، یک یا چند شیوه از این موارد تجویز می‌گردد.

مرحله دوم: رژیم غذایی

انتخاب غذای مناسب و طراحی وعده‌های غذایی برای بیمار، یکی از مهم‌ترین مراحل درمان است. در درمان چاقی به طور منطقی باید غذاهای لطیف با مزاج گرم و خشک و با میزان غذارسانی اندک(کم کالری) انتخاب گردد. در افراد با چاقی لحیم(عضلانی)، باید از غذاهایی که خلط دم زیادی تولید می‌کنند و در افراد شحیم(پرچربی)، از غذاهای بلغم زا پرهیز گردد. از طرفی رژیم غذایی نمی‌بایست یکنواخت باشد و در نظر گرفتن عادات غذایی و علایق بیمار نیز بسیار مهم است.

مرحله سوم: حرکات ورزشی

ورزش یکی از روش‌های از بین برنده مواد زاید(رطوبات اضافی) در درمان چاقی محسوب می‌شود. در بسیاری از موارد نمی‌توان ورزش را از ابتدای درمان آغاز کرد به ویژه اگر بیمار دچار چاقی مفرط و ضعف باشد. در این هنگام، ورزش سبب حرکت مواد و ایجاد عوارض می‌شود و باید تا سبک‌تر شدن بیمار و قوت گرفتن نبض به تأخیر بیافتد. البته تاب‌بازی به عنوان ورزش محلّل( تحلیل برنده رطوبات) بدون عارضه توصیه می‌شود.

برخی حرکات ورزشی عمومی و موضعی مناسب در درمان چاقی

حرکات ورزشی عام بدن:( ورزش‌هایی که در انجام آنها تمام اعضای بدن حرکت می‌کنند)

  • طناب بازی، روزانه ۳ بار هر بار ۱۵ دقیقه
  • پیاده روی آرام، روزانه دوبار هربار ۴۵ دقیقه
  • تاب بازی روزانه ۲ بار هربار ۳۰ دقیقه
  • کوه پیمایی
  • سوارکاری
  • قایق سواری

حرکات موضعی برای کوچک کردن شکم و باسن:

  • راه رفتن با گام‌های بلند. در این حرکت باید تا حد ممکن گام‌ها را بلند بردارید، به گونه‌ای که کشش را در عضلات پای عقبی حس کنید.
  • ورزش شکم ایستاده. در این حرکت، پشت به دیوار بایستید و همه پشت را به دیوار بچسبانید. سپس با عمل دم، عضلات را به داخل شکم کشیده و با عمل بازدم، آن‌ها را به بیرون پرتاب کنید. این عمل را ۳۰ بار انجام داده، سپس ۲ دقیقه استراحت کرده و دوباره تکرار کنید. این حرکت تا ۵ بار قابل تکرار است.
  • ورزش دراز و نشست

برای درمان چاقی، هدف تحلیل رطوبت‌ها و دفع مواد زائد است با ایجاد حرارت معتدل است، باید برنامه ورزشی با شدت و سرعت متوسط اما دراز مدت، متناسب با تحمل بیمار، طراحی گردد. درزش نباید باعث تنگی نفس، تپش قلب غیر طبیعی، درد قلبی و ضعف گردد.

ورزش‌هایی که فرد را در تماس مستقیم با اشیای مرطوب قرار می‌دهند، مانند شنا، در درمان چاقی مناسب نیستند زیرا مزاج سرد و تر آب بر بدن فرد تأثیرمی‌گذارد و مانع تحلیل مؤثر رطوبت‌ها می‌گردد.

ماساژ(دلک)

به معنای مالش و مشت و بال بدن، یکی از انواع ورزش است که در آن فرد دیگری انسان را حرکت می‌دهد. ماساژسنتی ایران نیز مانند ورزش، از لحاظ سرعت، شدت و مدت زمان، ۲۷ نوع دارد.

ماساژ شدید و قوی، باعث تحلیل زیاد رطوبت‌ها و فشرده شدن عضو می‌گردد؛ پس برای چاقی موضعی و شلی بافت بسیار مفید است. ماساژ ملایم، باعث تخلخل و حجیم‌تر شدن عضو می‌گردد و برای چاق کردن اعضایی که در روند درمان چاقی، لاغر شده و به زیبایی فرد آسیب زده‌اند، مناسب است. ماساژ طولانی نیز مانند ماساژ قوی، بدن را لاغر می‌کند به ویژه اگر با پارچه خشن انجام شود. برای افراد با چاقی عضلانی که مواد زائد منی در بدنشان انباشته است و قوت خوبی دارند، ماساژ قوی و برا یافراد با چاقی به دلیل چربی که مواد زائد زیاد و ضعف قوت دارند، ماساژ معتدل در قوت اما دراز مدت مناسب است.

ماساژ با هدف لاغری، باید بدون روغن یا با روغن‌های تحلیل برنده انجام شود. برنامه ماساژدرمانی نیز بر پایه موارد گفته شده، سن و دیگر شرایط بیمار، از سوی پزشک متخصص طب ایرانی طراحی می‌گردد.

بادکش که نوعی ماساژ عمیق است، در برنامه درمان چاقی، با توجه به شرایط بیمار گنجانده می‌شود، که البته بادکش گرم در این موارد مناسب‌تر است.

برگرفته شده از پیام تندرستی شماره یازدهم به قلم دکتر مریم ایران زاد اصل/ مدیر آموزش انجمن علمی طب سنتی ایران

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *