روزه داری

تدابیر روزه داری طب سنتی

رمضان سبک زندگی صحیح زیستن است . روزه , تنها یک فرایند جسمانی نیست، بلکه روزه و ورودی های کمتر در فکر , گوش , چشم , زبان را نیز در بر دارد.

روزه داری در فصول گرم سال به علت طولانی بودن فاصله افطار تا سحر و گرمای هوا , بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد . کم آبی شدید بدن , افت قند خون و فشار خون از عوارض روزه داری در گرما است . در نتیجه این تغییرات ممکن است احساس ضعف , بی حالی , بی حوصلگی , بوی بدن دهان , تغییرات روحی و روانی در افراد ایجاد شود. این تغییرات به ویژه در روزهای آغازین ماه مبارک رمضان و همچنین در افرادی که عادت به پرخوری و پرنوشی دارند , نمود شدیدتری داشته باشد.

شرط روزه داری درست این است که در پایان ماه رمضان , نیم تا دو کیلو کاهش وزن صورت گیرد.

 

روزه اخبار در ماه مبارک رمضان !

روزه اخبار

بخشی از بیماری‌های ما ناشی از بمباران اطلاعاتی است که بطور روزانه با آن مواجه هستیم. در واقع این عطش دریافت اطلاعات از شبکه های پیام رسان مانند تلگرام , یک نوع بیماری است.

به ازای هر بار دریافت اطلاعات سطح دوپامین در مغز بالا می‌رود , و پس از افت آن فرد

دوباره احساس نیاز به این پیام رسان‌ها را میکند.

در مقابل این حجم عظیم اطلاعات, فقر تحلیل اطلاعات وجود دارد. در ماه مبارک رمضان می‌توان روزه اخبار بگیریم؛ به این ترتیب که هر روز ۱۵ دقیقه در سکوت مطلق به سر ببریم و ارتباط خود را با تلگرام , تلویزیون , تلفن , کتاب و … قطع کنیم. که نتیجه آن کمک به مدیریت ذهن و در نهایت بهداشت و سلامتی خواهد بود. بدون تردید امروزه کنترل ورودی های فکر و ذهن در تأمین تندرستی , کاهش رنج ها و بیماری های بشر بسیار مهم است.

 

 

 

 

 

آثار جسمانی روزه

حداقل آثار مثبت جسمانی روزه را می‌توان رفع پری(امتلا) دستگاه گوارش و عروق، به علت کاهش شدید اخلاط خام و همچنین خلط خون(دم) دانست. اهمیت این موضوع آنجا معلوم می‌شود که بدانیم بسیاری از بیماری‌های مهم، شایع و ناتوان کننده زمانه ما , مانند پرفشاری خون , قند و چربی خون بالا , نقرس , برخی مشکلات قلبی- عروقی , چاقی‌ و … ناشی از همین امتلا هستند.
بیشتر بیماری های بشر امروز مربوط به بیماری هایی امتلایی (انباشتگی , پری) است. اولین راه درمان آن کنترل میزان ورودی به بدن است. روزه داری بهترین داروی چربی خون بالا , اختلالات گوارش , چاقی و … است.

تدابیر روزه داری طب سنتی

 

 

قوانین پایه‌ای خوردن و  آشامیدن صحیح:

باید فقط در زمان گرسنگی واقعی شروع به خوردن کنیم و پیش از سیر شدن دست از خوردن بکشیم. حتما ساده بخوریم و از مصرف خوردنی‌های مختلف , پشت سرهم خودداری کنیم. از خوردن سالاد , ماست , ترشی‌های زیاد و نوشیدنی‌های مختلف در کنار غذای اصلی پرهیز کنیم و تا جای ممکن زیتون , هویج پخته و سبزی خوردن استفاده کنیم، مگر آنکه منع پزشکی خاص یا توصیه ویژه ای داشته باشیم.

سوپ , فرنی , حلیم , آش و … هر کدام از این ها یک وعده کامل غذایی هستند و بهتر است از زیاد خوردن آنها در کنار دیگر غذاها پرهیز کنیم.
زیرا به نگام درهم خوری مواد غذایی , طبیعت بدن برای هضم آن سرگشته می شود. درست مانند زمان آشپزی , آشپز همۀ مواد لازم را با هم روی اجاق نمی‌گذارد , زیرا هر کدام از آن‌ها زمان پخت متفاوتی را دارد. کدبانو طبیعت نیز به همین شیوه عمل می‌کند.
با در هم خوری موادغذایی گوناگون , دسته‌ای از غذاها کاملا سوخته و دسته‌ای دیگر هنوز فرصت هضم پیدا نکرده به کبد و روده منتقل می‌شود. پس از گذشت زمان , بتدریج عملکرد صحیح دستگاه گوارش مختل شده و منجر به کبد چرب , قند خون , چربی خون می‌شود.

سحری خوردن لازم است: یکی از اصول مهم حفظ تندرستی , رعایت عادت‌هاست؛ باید به عادت‌های خوب احترام گذاشت و عادت بد را نیز به تدریج ترک کرد. بیشتر ما عادت به خوردن سه یا دست کم دو وعده غذا در روز داریم. خوردن سحری در جهت رعایت این عادت , لازم است. برخی افراد در وعده سحری , کم اشتها یا بی اشتها هستند. به این افراد توصیه می کنیم خوب , به وقت و به اندازه بخوابند . حتما نیم تا یک ساعت زودتر بیدار شوند . رعایت تدابیر وعده افطار نیز موجب افزایش اشتها به هنگام سحر است .

بهترین آغاز افطار،آب گرم به همراه مواد غذایی است که قند طبیعی مثل خرما یا عسل یا توت خشک دارند.افطار با چند لقمه نان و پنیر گردو یا عسل خوب است. چند ساعت بعد میتوان میوه و نوشیدنی میل کرد تا تجدید قوا شود و رطوبت ها برگردد.
چهار مغز و شیر نیز برای وعده افطار بسیار مناسب هستند: گردو, فندق , بادام و پسته از هرکدام یک قاشق غذاخوری نیم کوب در یک لبوان شیر داغ ریخته شود. یک قاشق غذا خوری عسل یا خرما را به آن اضافه گردد و به مدت ۲۰ دقیقه بماند تا خیسانده شود و در افطار به آرامی خورده شود. این به خودی خود یک وعده غذایی کامل است. بدترین حالت افطار با آب سرد است. معده مانند یک ظرف بلورین با اب سرد می شکند.

رفع تشنگی در ماه رمضان | چطور کمتر تشنه شویم ؟

رفع خشکی و تشنگی لزوما با آب نیست.
مطالعات نشان داده اند که آب بیش از حد , خود به خود از بدن دفع می شود و اگرشما خشکی پوست, مو و ناخن دارید، تنها خوردن آب کمکی نمی کند. زیرا که یک مکانیزم هوشمند در کلیه ها وجود دارد که هر لحظه در حال بررسی میزان غلظت خون است و به محظ اینکه میزان الکترولیت ها نسبت به حجم خون پایین آمد , اضافه آب را از طریق ادرار خارج می کند.

یا بلاعکس در فصول گرم یا در ماه رمضان که به دلیل نخوردن آب, خون غلیظ می شود، مغز پیام تشنگی صادر می کند. حتی این امر به صورت یک پیام طنز آمیز پخش شده بود که “یاد بگیرید, آدم شتر نیست و آب زیادی که می خورید دفع می شود و در جایی ذخیره نمی شود. اما برخی از افراد هم هستند که در اثر بیماری خاص آب را در بدن نگه می دارند و دچار ورم صورت و دست و پا میشوند.
میزان نوشیدن آب تنها به میزان تشنگی بستگی دارد! رطوبت بدن تنها از طریق خوردن آب تامین نمی شود. بلکه در بعضی از میوه ها و سبزیجات مثل خیار یا گوجه و کاهو آب موجود است و حتی یکی از محصولاتی که بدن تولید می کند، آب است.

ابتدا باید بدانیم که چه عواملی موجب تولید تشنگی میشوند:

  • عدم مصرف خوراکی ها و نوشیدنی های تر و خنک
  • مواجهه با گرمای خورشید و عوامل گرم کننده
  • فعالیت بدنی شدید

تشنگی به ویژه در افراد جوان با مزاج گرم بسیار شدیدتر خواهد بود . کاهش رطوبت بدن و غلبه گرمی و خشکی بر قلب , کبد و معده باعث برهم خوردن تعادل روح های طبیعی سه گانه است و فرد دچار تشنگی و عطش مفرط می شود .

البته عطش مرضی ناشی از وجود ماده نا مناسب در معده یا سو مزاج های گرم قلب نیز هست و شاید در این ماه تشدید شوند. این وضعیت موجب خشکی پوست و مزاج , مشکلات روحی, عدم تمرکز, افکار بد, کم خوابی , بی قراری و … به ویژه در افراد گرم و خشک مزاج می شود.

به جای اینکه همیشه بپرسیم که در وعده سحر چه بخوریم باید بپرسیم چه چیزهایی نخوریم! یعنی چیز هایی بخوریم که آب نطلبند و چیزهایی که آب می طلبد و باعث تشنگی می شوند را حذف کنیم. این به آن معناست که شما به دنبال حذف سبب و علت تشنگی هستید و این مهم ترین اصل درمان است.

در سحر این مواد غذایی را نخوریم :
ماهی, کشک بادمجان , مواد غذایی شور, ترشی زیاد , تندی زیاد, فست فود ها, کنسرو ها, کمپوت ها و سرخ کردنی ها.
غذا های خیلی چرب و غذاهای خیلی سنگین مثل حلیم, کله پاچه , آبگوشت, ماکارونی و لازانیا , الویه .
غذا هایی که مزاج گرم دارند مثل فسنجان, خرمای زیاد, زولبیا و بامیه.
چای به دلیل اینکه طبع گرم و خشک دارد و دارای خاصیت مدر بودن (ادرار آور) است برای سحری مناسب نیست.
مصرف زیاد گوشت گاو و گوساله, بادمجان, عدس و کلم که موجب ایجاد سودا میشود برای سحری مناسب نیست.
در سحری هندوانه نخوریم!با وجود سرد و تر بودن این میوه , اما چون مُدر است اجازه نمی دهد آب کافی در بدن باقی بماند.به جای این می توانیم از کاهو و سکنجبین استفاده کنیم.

 

برگرفته از سخنرانی آقای دکتر رضایی پور , فرهنگسرای شفق , ۶ خرداد ۱۳۹۵

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *