تدابیر لاغری در اصلاح سبک زندگی

تدابیر لاغر شدن در اصلاح سبک زندگی

تدابیر و توصیه‌های لاغر شدن، عمومی نیست و تا جایی که به تندرستی فرد آسیب نرساند، قابل اجرا است و حتماً باید با مشورت پزشک متخصص طب ایرانی و زیر نظر وی انجام گردد.

آب و هوا

  • ماندن در آب و هوای گرم و خشک و آفتاب گرفتن، بدن را لاغر می‌کند و قرار گرفتن در آب‌وهوای مرطوب و در سایه، چاق کننده است.
  • بهتر است در منزل و محل کار، از وسایل گرم کننده و خنک کننده رطوبت‌زا مانند کولر آبی یا بخور استفاده نشود.
  • افرادی که از سرزمین‌های گرم و خشک به مکان‌های سرد و تر مهاجرت می‌کنند، استعداد بیش‌تری در چاق شدن دارند.

خوردن و نوشیدن

  • پرهیز از پرخوری، روی‌هم خوری، ریزه‌خواری و با هم خواری: بهتر است در هر وعده غذایی یک نوع غذای ساده میل شود.
  • جویدن مناسب غذا به گونه‌ای که هنگام بلعیدن شیرابه‌ای باشد، یعنی کاملا له شده و با بزاق دهان مخلوط گردد. همواره به خاطر داشته باشید که معده شما دندان ندارد.

    تدابیر لاغری

    لاغری

  • پرهیز از زیاد خوردن غذاهای چرب و شیرین و بی مزه مانند انواع شیرینی خامه‌ای، حلواها، شله زرد، چربی دنبه و انواع روغن‌ها که در بدن تری ایجاد می‌کند.
  • پرهیز از خوردن غذاهای کثیرالغذا(پرکالری) مانند حلواها، گوشت‌ها، حبوب به همراه شیر(مانند شیر برنج)، گندم، آجیل تازه، فرنی‌ها.
  • پرهیز از غذاهایی که خون غلیظ ایجاد می‌کند، مانند هلیم و کله‌وپاچه، خمیرها، رشته و ماکرونی، مغز، جگر، قلوه، تخم مرغ سفت‌شده، پنیر تازه، عدس، فست و فودها
  • توصیه به غذاهایی که خون رقیق و لطیف ایجاد می‌کنند، مانند انواع سبزیجات، گوشت پرندگان، سکنجبین
  • توصیه به غذاهای تند و ترش و شور. البته در مصرف این غذاها به ویژه تندی‌ها، ملاحظاتی وجود دارد زیرا هرچند که در دفع و تحلیل مواد زائد سرد و غلیظ و لزج بسیار نافع‌اند می‌توانند باعث ایجاد گزش و سوزش معده، تهوع و استفراغ، زخم معده و بوی تند ادرار و عروق شوند و باید با احتیاط مصرف شوند. موادی مانند سیر، پیاز، خردل و تره در صورتی که منع مصرف نداشته باشند، تلطیف متوسطی دارند و به عنوان چاشنی غذا مناسب‌اند. سکنجبین از بهترین و بی‌عارضه ترین این مواد است.
  • توصیه به خوردن نان‌های برشته و نان جو و پرهیز از نان‌های خمیری
  • نخوردن مخلفات همراه غذا؛ البته در برخی کتب توصیه به مصرف زیتون همراه غذا شده است.
  • نوشیدن یک لیوان آب گرم با یک قاشق غذاخوری سکنجبین طبی، نیم ساعت پیش از هر وعده
  • مصرف دراز مدت آب و مایعات گرم، عوارضی دارد و باید با مشورت متخصص طب ایرانی انجام شود.
  • نیاشامیدن مایعات از نیم ساعت پیش تا ۲ ساعت پس از غذا و بدون تشنگی حقیقی
  • نیاشامیدن مایعات همراه با میوه‌ها
  • خوردن اندکی نمک در حد آغشته شدن انگشت سبابه، پیش و پس از غذا
  • صبر بر گرسنگی و تشنگی در حد توان

خواب و بیداری

  • پرهیز از خواب طولانی
  • خوابیدن به‌هنگام بین ساعت ۹-۱۰ شب
  • سحرخیزی
  • خوابیدن با معده سبک و پرهیز از خواب بلافاصله پس از غذا( فاصله دست کم ۲-۳ ساعت)
  • پرهیز از خواب در روز

حرکت و سکون

  • توصیه به ورزش سریع و قوی به ویژه پیش از غذا
  • پرهیز از سکون و بی تحرکی
  • پرهیز از غذا خوردن بلافاصله پس از ورزش و فعالیت بدنی( باید صبر کنید تا حرارت بدن کاهش یابد)
  • راه رفتن در حد مقدور

ورزش حرارتی نزدیک به حرارت غریزی در بدن  ایجاد می‌کند و روش مناسبی برای تحلیل و از بین برزن رطوبات، بدون ایجاد عارضه است.

حالات روحی و روانی(اعراض نفسانی)

  • حرکات نفسانی شدید( مانند خشم زیاد) نیز مانند حرکات بدنی، لاغرکننده‌اند. البته این لاغری، مرضی است و هرگز به عنوان تدبیر لاغر کننده توصیه نمی‌گردد.
  • اضطراب و افسردگی، در موفقیت رژیم‌های لاغری بسیار تعیین کننده است. از سویی این اختلالات، از عوارض شایع رژیم‌های لاغری دراز مدت نیز محسوب می‌شوند و می‌توانند یکی از عوامل مهم شکست در درمان چاقی باشند؛ پس نیاز به توجه ویژه دارند.
  • اندوه و افسردگی، مزاج را به سمت سردی می‌برد و در نتیجه، در تحلیل رطوبت‌های اضافی اختلال ایجاد می‌کند. از سویی افراد افسرده، کم تحرک می‌شوند و این مساله بر سردی بدن و تجمع رطوبات می‌افزاید.
  • افرادی که دچار اختلالات روانی مخل روند طبیعی زندگی هستند، باید پیش و حین درمان چاقی، زیر نظر روان شناس یا روان پزشک باشند.

دفع مواد زائد

  • دفع رطوبات از راه‌های مختلف مانند مدفوع، ادرار، تعریق، خون قاعدگی و…
  • اگر راه دفع هریک از موارد بالا، به دلایلی دچار اختلال باشد، باید در صورت امکان رفع شود و یا راه دفعی دیگری توسط پزشک جایگزین گردد.

حمام

  • پرهیز از زیاد حمام کردن به ویژه حمام تری افزا که گرمای اندکی داشته باشد و توصیه‌های به حمام‌های دافع رطوبت با حرارت مکفی.
  • پرهیز از روغن مالی به‌ویژه پس از ریختن آب بر بدن
  • حمام کردن ناشتا و پرهیز از حمام کردن با معده پر و پس از غذا
  • حمام با آب‌های معدنی و آب‌های قابض

ادامه این مطلب را در نوشته بعدی دنبال کنید.

برگرفته شده از پیام تندرستی شماره یازدهم به قلم دکتر مریم ایران زاد اصل/ مدیر آموزش انجمن علمی طب سنتی ایران

http://www.tandorostan.org

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *